in

Ini Bukan Resipi Ayam Masak Merah!

Kau mesti masih dalam kereta nak balik kampung, kan? Baik. Abang memang memahami kau. Esok kau mesti pening apabila emak mertua kau suruh kau masak.

Nak senang, abang dah sediakan resepi ayam masak sos paling agong pernah abang ada. Kahkahkah. Sebab resepi ini resepi isteri abang. Dia kalau masak, berebut jadinya. Lagi pula jenis yang suka bahagian tulang. Hangin bila depa ambil semua.

Jadi, elok kau masak banyak. Sebab kesedapannya tidak terkata. Kahkah.

Ayam Masak Sos Paling Agong.

Bahan-bahannya ialah:

1 ekor ayam. Potong 16. Atau lebih kecil.
7 biji cili merah besar (kisar asing)
5 biji bawang besar India (kisar asing)
3 biji bawang putih (kisar asing)
2 biji bawang besar India, hiris.
1 batang serai.
3 sudu besar serbuk kunyit.
7 sudu besar sos tomato.
7 sudu besar sos cili.
1 sudu besar gula.
1 sudu kecil garam.

 

15055742_10211370489563847_453815558195130841_n

Basuh ayam bersih-bersih kemudian letak dalam besen ungu. Kalau tak ada, kau bubuh dalam besen merah. Hoh, Ini masih besar potongannya. Kau potong lagi kecil ya.

 

14991966_10211370489603848_4885065861210338237_n

Gaul dengan serbuk kunyit. Tak payah garam. Masa gaul ini, kau buat-buatlah keluar sekejap dari dapur konon cari anak kau. Nanti mak mertua kau tengok tangan kau berlemoih dengan kuning kunyit dia mesti senyum dan cakap dalam hati, “untung anak aku dapat bini rajin masak.”

Haaa menjadi! Menjadi!

14925454_10211370489963857_5484292190764472810_n

Maksud kisar asing itu ialah kau kisar asing-asing. Bawang, asing, bawang putih, asing, cili merah, asing. Kisar dengan minyak masak. Baru sedap.

Oh ya, kau mesti tanya kenapa kali ini kisarnya asing-asing. Okeh, kalau masakan itu bersifat sos, kau asingkan supaya dia tak diganggu dengan bau maung bawang tersebut. Kasi masak dulu bawang baru kau boleh masukkan elemen cili. Faham?

15037212_10211370490003858_1851244355492826774_n

Ayam tadi tu, kau goreng sampai masak. Dah masak, kau letak dalam pinggan. Hati-hati masa kau nak makan sorok-sorok tu. Kang malu mak mertua kau tegur kau makan berdiri, kau pun palinglah dan nyanyi,

Bukan dia dia dia dia dia
Bukan dia dia dia dia dia

Sambil tunjuk ke laki kau yang makan ayam tu lagi banyak.

15037285_10211370490283865_3481111478925786775_n

Kemudian, dalam kuali lain, kau bubuh sikit minyak masak ayam goreng tadi, buka api.

15032806_10211370490363867_5035517475293898606_n

Kemudian kau tumis bawang besar yang dihiris.

15056395_10211370490603873_8124568831817356654_n

Masukkan bawang besar yang dikisar dan bawang putih juga yang dikisar. Sampai baunya berlegar dalam rumah. Cewah.

15036676_10211370490643874_1281499076310922794_n

Masukkan cili merah yang juga telah dikisar halus.

15027476_10211370490923881_6491940404191349286_n

Bila sudah pecah minyak, kau bubuh garam dan gula. Gula itu fungsinya nak kasi manis, berlemak dan juga nak jadikan kuahnya ada rasa karamel. Barulah menjilat jari.

15073445_10211370491083885_8874963997782151518_n

Lepas itu, kau masukkan sos. Pastikan cili tadi dah pecah minyak dulu tahu. Kacau rata.

14963266_10211370491283890_4221308219671021139_n

Masukkan serai yang telah diketuk.

14980841_10211370491763902_2090449076393533794_n

Kemudian masukkan ayam. Masuk je semua gitu.

15036300_10211370492003908_6703868566529365363_n

Gaul rata ayam itu kemudian tutup api.

15032235_10211370492083910_7967518504735714238_n

Tadaaaa! Sedap woih! Selamat mencuba!

Khairul Hakimin Muhammad

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

Super Supermoon: Fenomena Rare Yang Tak Patut Kau Lepaskan

Khas Untuk Jamal Yunos: 4 Cara Mudah Hentikan Pendarahan Hidung