, ,

Baru Bayar RM6, Dah Rasa Diri Tauke?

Benda pakai guna sewa ni walaupun bukan barang kita kenalah guna dan jaga macam kita punya. Tapi entahlah, memang ada orang barang dia pun dia tak jaga. Cawan rumah sendiri pun tak pernah basuh.

Macam kat Laundry Bar ni. Mesin ni harganya ratus ribu. Kita masukkan token harga RM6 saja, janganlah buat macam tauke kedai ni berhutang dengan kita.

Dah dia kata sudah ada tersedia sabun, letak juga sabun sampai berbuih-buih. Agaknya nak kena berbuih sampai tak nampak kain baru rasa macam kain tu suci dan bersih. Padahal pernah orang Laundry Bar tegur tak perlu letak sabun banyak-banyak.

Dah sudah tu mesin patut belum berhenti kita hentikan. Terus jadi error mesin tu, orang lain nak pakai juga terus terbantut urusan.

Yang benarnya semua langkah dah ditulis, baca dan ikutlah. Kalau tak ikut tu yang bikin payah pada orang lain. Kalau susah sangat nak baca tanyalah, ramai senior di dalam kedai tu. Mahu tak seniornya, dah dua tahun jadi pengunjung tetap Kedai Dobi Layan Diri sejak jaga Uwais dulu.

Dak, bukan malas. Tapi dalam masa sejam kita boleh selesaikan semua urusan Jabatan Perdobian ni bukankah mudah? Dalam jadual yang sangat padat, benda ni memang sangat-sangat membantu. Betul. Kami keluar awal pagi dan balik senja. Baju kalau di ampaian, dari kering basah semula dicampur bau asap bakar sampah. Tu belum kira hujung minggu yang tak lekat di rumah.

Samalah macam kereta sewa. Kita hantar wangi dan bersih, dia hantar balik kusyen penuh krim roti, serbuk biskut, serdak keropok. Bukan suruh cuci pun, tapi jagalah. Sewanya RM120, kita kena pi basuh kusyen pula sampai berapa puluh ringgit.

Sewa bilik hotel, habis bersepah padahal bukannya orang hotel suruh kemas pun. Memadailah letak tuala dalam sinki/tub supaya senang dia nak kutip. Tak nak basuh cawan pun tak apalah, ambil dan letak kat sinki semula.

Betullah kita bayar perkhidmatan tu. Tapi dengan nilai wang yang kita bayar tu bukan bererti pemberi servis berhutang pada kita. Silap-silap kita yang hutang balik pada dia.

Sahabat kita nak berniaga. Yang katanya nak membantu ekonomi muslim tu buatlah dengan ikhlas hati.

Usahlah buat alasan “tolong kawan-kawan” kita tekan sampai orang rugi semula. Dia pun ada keluarga yang perlu dinafkahkan.

Customer is always right ni falsafah yang tak betul. Jual beli ni kena ada persetujuan. Kalau pelanggan tak ikut arahan, pun sudah langgar persetujuan. Penjual ada hak untuk tolak muamalah tersebut.

Begitulah sesi leteran hari ini sambil melihat mesin dobi ni satu rosak, satu jalan sendiri tanpa baju, satu dah jadi error dan satu kita dah chup depa potong tang kona.

Ya ampunnnnnnn.

Lily Moha

What do you think?

3 points
Upvote Downvote

Total votes: 3

Upvotes: 3

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

Pentingnya Beri Content Percuma!

6 Jenis Ubat Wajib Bawa Semasa Cuti Raya